Historiskt Samlarforum

Ett nordiskt forum för diskussioner kring samlande av föremål med historisk anknytning.

Forumet var finalist till Nationalencyklopedins Kunskapspris 2005.

Gå direkt till innehåll

Köpa ett flygplan?

Diskussioner kring samlande av sådant som inte täcks av de andra avdelningarna samt diskussioner kring samlande i allmänhet..

Köpa ett flygplan?

Inläggav Dragvandil 20 jan 2006 22:36

Om man nu vill ha en Draken eller en Viggen på tex garageuppfarten.. (eller iaf själva cockpit) vart kan man vända sig då...?

Jo, det är en seriös fråga
Användarvisningsbild
Dragvandil
Medlem
Jordan

Inläggav zipman 20 jan 2006 22:58

Skulle tro att det går att få tag något sådant i usa möjligen.Däremot går det inte i Sverige för där får man inte sälja det till privatpersoner om jag inte missuppfattat det hela.
/zipman
Användarvisningsbild
zipman
Medlem
Sweden

Inläggav triumph5 21 jan 2006 10:06

Det finns faktiskt en draken till salu i amerika för tillfället. Tror att den ligger/låg ute på ebay.
Användarvisningsbild
triumph5
Medlem
Sweden

Inläggav Tor-Helge 21 jan 2006 12:30

Jeg har hatt flere stoler bl.a til Draken, samt instrument-paneler også...
Har en kompis i norge som har en del komplette cockpit'er og også hele fly.
Han har kjøpt endel i England hos skrap-handlere.

Kanskje finnes det noen skraphandlere i Sverige også som kan selge slikt??

/Tor-Helge
Användarvisningsbild
Tor-Helge
Medlem
Norway

Inläggav mrLawson 21 jan 2006 14:03

På skrotfirman i Filipstad ska det stå ett gammalt plan, med jag vet inte om det är viggen eller draken eller var det är...

Kolla med dom..

/ Christopher
Användarvisningsbild
mrLawson
Medlem
Sweden

Inläggav triumph5 21 jan 2006 16:40

Tor-Helge skrev:Jeg har hatt flere stoler bl.a til Draken, samt instrument-paneler også...
Har en kompis i norge som har en del komplette cockpit'er og også hele fly.
Han har kjøpt endel i England hos skrap-handlere.

Kanskje finnes det noen skraphandlere i Sverige også som kan selge slikt??

/Tor-Helge

Förut fanns det en flygplansskrot i Kolbäck i Västmanland men den är borta nu.

triumph
Användarvisningsbild
triumph5
Medlem
Sweden

Inläggav Dragvandil 25 jan 2006 23:18

USA är lite för långt bort tyvär, blir så många frimärken.... Allra helst vill jag nog kunna köra hem den själv på något vis, så det bästa vore om man kunde hitta något inom Sverige
Vad för *ungefärlig* prisnivå kan en stol tänkas ligga på idag? Ni som är så lyckliga att äga en stol bör ju ha ett litet hum tycker man :) Lansen, Draken, Viggen, Tunnan, Vampire tex... den sortens flyg

Jakten på en hel cockpit går vidare, inga träffar ännu dock. Hel flygmaskin kan bli svårt antar jag, men kanske inte omöjligt. Det är nog mest en dröm, om än en högst seriös sådan!
Användarvisningsbild
Dragvandil
Medlem
Jordan

Inläggav triumph5 26 jan 2006 09:05

Dragvandil skrev:USA är lite för långt bort tyvär, blir så många frimärken.... Allra helst vill jag nog kunna köra hem den själv på något vis, så det bästa vore om man kunde hitta något inom Sverige
Vad för *ungefärlig* prisnivå kan en stol tänkas ligga på idag? Ni som är så lyckliga att äga en stol bör ju ha ett litet hum tycker man :) Lansen, Draken, Viggen, Tunnan, Vampire tex... den sortens flyg

Jakten på en hel cockpit går vidare, inga träffar ännu dock. Hel flygmaskin kan bli svårt antar jag, men kanske inte omöjligt. Det är nog mest en dröm, om än en högst seriös sådan!

Vet inte hur stor din plånbok är, men det finns en J 29 Tunnan som är/har varit till salu. Den står hos Kareby bil. Det är en bilfirma som har den som reklamskylt!! Denna Tunna är för övrigt den enda privatägda i Sverige. Sist jag såg annons på den begärde dom 1.000.000 kr. Då är det billigare med en stol till Viggen t.ex där har jag sett priser på både 3500-4500kr och uppåt. Min Lansenstol kostade mindre än så. Men där hade jag tur. Jag lovar dig att det är nog så besvärligt att bara få ihop en cockpit. Jag har trots att mitt största intresse är Tunnan och samlat FV seriöst i 15 år, fått ihop fler roliga prylar till Lansen, men ännu långt ifrån en komplett cockpit.

triumph
Användarvisningsbild
triumph5
Medlem
Sweden

Inläggav Dragvandil 26 jan 2006 21:55

1 mille är väldans långt över vad jag någonsin lär ha råd med antagligen, men en Tunnan... *mums* :D

Jag skulle dock vara mycket nöjd med en stol... det kan jag säkert skrapa ihop till tom!
Användarvisningsbild
Dragvandil
Medlem
Jordan

Inläggav Hunter 19 maj 2007 10:49

Hejsan! Jag har sett ett Draken vid en fabrik i Blekinge. Jag är själv intresserad av det så jag nämner inte var exakt det står men vad jag fick reda på av markägaren var att flygvapnet ägde det och att det inte var till salu ..än. Jag vet inte om privatpersoner får köpa militära flygplan?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Hunter
Medlem
Sweden

Inläggav Patrick A 19 maj 2007 14:04

Stolar, inredning och annat "krafs" från gamla sovjetiska plan måste väl gå att få tag på utan problem? Det står ju MIG-plan på alla flygfält i f.d. Sovjetunionen. Har bilder nånstans från Riga flygplats, där har de en veritabel flygplanskyrkogård... :)
Användarvisningsbild
Patrick A
Redaktionen
Finland

Inläggav tete 19 maj 2007 15:51

står en risig mig 21 i landskrona vid ÖB kolla med dom!
mvh T.
Användarvisningsbild
tete
Medlem
Sweden

Inläggav Grå vadmal 20 maj 2007 16:39

Jag vet ej vad som gäller juridiskt, flygplansmuséer finns det ju dock men de kanske har något specialtillstånd?
Kåremo flygmuseum som jag besökte en gång (ligger en 5-10 mil norr om Kalmar vill jag minnas) hade ju både Tunna & Hkp2, något av de första finska flygplanen samt ett sovjetiskt (under sovjettiden!!).
Detta museum är dock sedan länge nedlagt :(

Däremot har jag på någon elektronikauktion för något år sedan sett ett 10-tal flygplansradar(?) till J32 säljas för 20-50 kr och då fick de mig veterligt endast 2-3 sålda (ett föremål liknande en plåthink med diverse apparatur på framsidan). Styrspakar förekommer också, där snackar vi någon hundring kanske.
Användarvisningsbild
Grå vadmal
Medlem
Sweden

Återgå till Övrigt samlande och samlande i allmänhet