Historiskt Samlarforum

Ett nordiskt forum för diskussioner kring samlande av föremål med historisk anknytning.

Forumet var finalist till Nationalencyklopedins Kunskapspris 2005.
Diskussionerna sker på svenska, norska eller danska.

Gå direkt till innehåll

Åldersbestämma kikare

Diskussioner kring övrig svensk militär materiel.
Värd: Karlmark

Åldersbestämma kikare

Inläggav erc 29 jan 2010 13:10

Hej alla. Imponerande forum! Här verkar det finns hur mycket kompetens som helst!

Vi har en kikare som jag med amatörmässiga googlesökningar försökt identifiera utan framgång. Kanske kan de samlade kunskapen här på forumet hjälpa mig?

Kikaren är märkt "CARL ZEISS JENA" på ena sida och "FÖRSTORING 6 GGR" på andra. Detta är de enda märkningarna jag kan hitta. Tolkar det som att kikaren tillverkats direkt för svensk marknad.

Som framgår av bilderna är det en mässingkikare vilket vad jag förstått är en smula ovanligt. Skicket framgår på bilderna och den fungerar fortfarande finfint som kikare.

Min nuvarande gissning är att det rör sig om en kikare avsedd för svenska försvaret, tillverkad före andra världskriget.

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
erc
Medlem
Sweden

Re: Åldersbestämma kikare

Inläggav TOMTOP 29 jan 2010 19:06

TOMTOP
Medlem
Sweden

Inläggav erc 29 jan 2010 19:26

TOMTOP skrev:http://www.samlarforum.nu/viewtopic.php?f=62&t=15212
viewtopic.php?f=39&t=14171

Hittade båda trådarna, men kikarna överensstämmer inte riktigt med den vi har.
erc
Medlem
Sweden

Inläggav binoswede 29 jan 2010 22:22

Du har en tidig svensk militärkikare vilket framgar av texten. Om du tittar ordentligt kanske du även hittar gravering typ stor krona, nummer och kanske stort I (Infanteri) eller A (Artilleri) pa objektivplatarna.
Denna Zeisskikare med skruvad brygga och längre typ av remfästen skall enligt experterna (Dr. Seeger, Thomas Antoniades) vara tillverkad runt 1907. Ett fyrsiffrigt serienummer finns ingraverat pa undersidan av det högra bryggfästet. Vid denna tid hade inte Zeiss löpande serienummer utan varje modell hade en egen serie.
Sverige verkar ha köpt ett större antal av denna typ. Dessförinnan även den större 10x modellen.
Jag har sett ännu tidigare Zeiss-modeller, som använts av svenska militärer. Där handlar det eventuellt om "private purcase". Ämnet är inte helt utforskat.
binoswede
Medlem
Germany

Inläggav erc 29 jan 2010 23:01

binoswede skrev:Du har en tidig svensk militärkikare vilket framgar av texten. Om du tittar ordentligt kanske du även hittar gravering typ stor krona, nummer och kanske stort I (Infanteri) eller A (Artilleri) pa objektivplatarna.
Denna Zeisskikare med skruvad brygga och längre typ av remfästen skall enligt experterna (Dr. Seeger, Thomas Antoniades) vara tillverkad runt 1907. Ett fyrsiffrigt serienummer finns ingraverat pa undersidan av det högra bryggfästet. Vid denna tid hade inte Zeiss löpande serienummer utan varje modell hade en egen serie.
Sverige verkar ha köpt ett större antal av denna typ. Dessförinnan även den större 10x modellen.
Jag har sett ännu tidigare Zeiss-modeller, som använts av svenska militärer. Där handlar det eventuellt om "private purcase". Ämnet är inte helt utforskat.

Tack! Tänk så lätt det är att se saker när man vet vad man ska leta efter. Ett stort "I" finns mycket riktigt ena objektivplåten*. Trots riktigt förstoringsglas finner jag dock vare sig krona eller nummer.

För att utläsa serienumret behöver jag alltså lossa bryggan från högra objektivhuset? Jag har vare sig verktyg eller kunskap tillräckligt för att riskfritt ge mig på den operationen.

Tolkar det som att kikaren är relativt vanlig och således vettigare att behålla än att sälja för några hundringar (vilket verkar vara normala Tradera-priser på tidiga nittonhundratalskikare).
erc
Medlem
Sweden

Inläggav binoswede 29 jan 2010 23:35

Nej, nej, inte lossa nagonting! Titta underifran, dvs. fran den sida rembyglarna sitter. Bryggan är fastskruvad pa kikarkropparna med 5 skruvar pa varja platta. Titta pa undre kanten av den högra plattan. Du ser 4 siffror ung. 1 mm höga.
Det är Zeiss serienummer. Jag önskar att jag kunde lägga in en bild, men det är besvärligt pa detta forum.
binoswede
Medlem
Germany

Inläggav erc 29 jan 2010 23:56

binoswede skrev:Nej, nej, inte lossa nagonting! Titta underifran, dvs. fran den sida rembyglarna sitter. Bryggan är fastskruvad pa kikarkropparna med 5 skruvar pa varja platta. Titta pa undre kanten av den högra plattan. Du ser 4 siffror ung. 1 mm höga.
Det är Zeiss serienummer. Jag önskar att jag kunde lägga in en bild, men det är besvärligt pa detta forum.

Hundra års smuts gömde siffrorna. Nu, återigen när man vet vad man ska leta efter var, ser jag dem tydligt. 8078 står det.

Efter ytterligare googlande hittade jag två intressanta dokument:

http://www.europa.com/~telscope/zeissbn2.txt
http://www.europa.com/~telscope/zeissbin.txt

Då den svenska texten anger "FÖRSTORING 6 GGR" får man ju anta att det helt enkel rör sig om 6x förstoring. Jag mäter linsen till 20 mm. Men - i listan ovan finns ingen modell som stämmer. Kan det vara så lätt att jag mäter fel? Linsen där inne kanske är mindre är cylinderns innermått på 20mm?

Kikaren väger för övrigt 474 gram.
erc
Medlem
Sweden

Inläggav binoswede 30 jan 2010 09:53

Jag ser att du har varit inne pa Peter Abrahams websida. Din kikare är en 6x18.
Jag har en sadan kikare märkt I.16 11 K med i min bok "Swedish military binoculars".
binoswede
Medlem
Germany

Inläggav bayoswede 30 jan 2010 13:03

Hej, Binoswede jag såg att du hade skrivit en bok om Svenska militära kikare :D

Var kan jag köpa ett ex? Skulle vara roligt att lära sig lite om detta område. Hupp ! hittade just din äldre tråd i ämnet :oops: Mail kommer ....

Hälsningar från ett insnöat Södermanland

Christer
Användarvisningsbild
bayoswede
Medlem
Sweden

Inläggav erc 30 jan 2010 22:14

Då får jag det till att vår kikare är en: Feldstecher 6x18 från 1904-1906 avsedd för svenska försvaret.
Att den är nyare än 1904 går såvitt jag förstår att avgöra med logotypen vilken började användas just 1904. Modellen fanns fram till och med 1906 - så senare än så kan den ju inte vara.

Med skicket som framgår av bilderna - skulle någon våga sig på en ungefärlig värdering. Har jag helt fel när jag gissar på mellan SEK500-SEK1000?
erc
Medlem
Sweden

Inläggav binoswede 31 jan 2010 00:21

Du förlitar dig nu helt pa den lista du visade förrut. Jag är inte helt säker pa att den stämmer. När jag försökte bestämma aldern pa min kikare för ett par ar sedan använde jag en lista som Thomas Antoniades gjort och där kom jag fram till c:a 1907. Jag kommer inte ihag det exakta resonemanget och ett ar mer eller mindre kanske kan kvitta...
I det skick den verkar vara och utan ögonmusslor kan du nog vara nöjd om du far ut 500 kr.
binoswede
Medlem
Germany

Inläggav erc 31 jan 2010 11:05

binoswede skrev:Du förlitar dig nu helt pa den lista du visade förrut. Jag är inte helt säker pa att den stämmer. När jag försökte bestämma aldern pa min kikare för ett par ar sedan använde jag en lista som Thomas Antoniades gjort och där kom jag fram till c:a 1907. Jag kommer inte ihag det exakta resonemanget och ett ar mer eller mindre kanske kan kvitta...
I det skick den verkar vara och utan ögonmusslor kan du nog vara nöjd om du far ut 500 kr.

Exakt. En ungefärlig ålderbestämning är jag mer än nöjd med. Vet mycket mer om vår gamla kikare nu än för två dagar sedan.

Hur svårt kan det vara att hitta korrekta ögonmusslor?
erc
Medlem
Sweden

Inläggav binoswede 31 jan 2010 13:28

Det har gjorts reproduktioner men i nuläget kan jag inte säga var man kan fa tag i dem. Jag skall kolla i veckan.
binoswede
Medlem
Germany

Återgå till Övrig svensk militär materiel