Historiskt Samlarforum

Ett nordiskt forum för diskussioner kring samlande av föremål med historisk anknytning.

Forumet var finalist till Nationalencyklopedins Kunskapspris 2005.
Diskussionerna sker på svenska, norska eller danska.

Gå direkt till innehåll

Viking?

Har du något i samlingen som du inte vet vad det är?

Viking?

Inläggav dimas 15 jan 2010 03:43

Har en liten gjuten vad jag tror är en viking.Den är 16x19m.m o jag har en känsla att den är riktigt gammal.Det är bara huvudet, liten skalle, jättestor näsa o kraftigt skägg.Har för mig att jag sett en väldigt lik figur i en Engelsk vikingagrav ngnstans.Kan ngn tipsa om föremål som är hittade o som visar små vikingar oavsett material.Har en digitalkamera men vikingen är liten o kameran är bara en canon 350d vet inte hur man får in en tydlig bild??!! :roll:
dimas
Medlem
Sweden

Re: Viking?

Inläggav dimas 22 jan 2010 04:31

dimas skrev:Har en liten gjuten vad jag tror är en viking.Den är 16x19m.m o jag har en känsla att den är riktigt gammal.Det är bara huvudet, liten skalle, jättestor näsa o kraftigt skägg.Har för mig att jag sett en väldigt lik figur i en Engelsk vikingagrav ngnstans.Kan ngn tipsa om föremål som är hittade o som visar små vikingar oavsett material.Har en digitalkamera men vikingen är liten o kameran är bara en canon 350d vet inte hur man får in en tydlig bild??!! :roll:
Har försökt o få in en bild men jag lyckades inte,kan ngn säga hur man gör så skulle jag vara tacksam.Har bilderna i picasa o photoshop Element i filer i mail.Trycker på IMG o det händer ingenting!
dimas
Medlem
Sweden

Inläggav Peter L 22 jan 2010 10:26

viewtopic.php?f=1&t=1

Det var väl inte så svårt att hitta?
Användarvisningsbild
Peter L
Medlem
Sweden

Inläggav dimas 27 jan 2010 04:17

vik.-1.jpg
Det är nog en baggis för de flesta o lägga in en bild men men här är en nu.Det ligger en oanständigt gammal ring till vänster om vikinghuvudet o den har två tunna guldblad som innesluter ngt gammalt järn tror jag,men det syns nog alldeles för dåligt.Får lära mig hur man får tydliga bilder
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
dimas
Medlem
Sweden

Inläggav dimas 27 jan 2010 04:30

86 2.1-1.jpg
Här blev det ju lite bättre men blir ingen intresserad då är väl det bara jag som tror att vikinghuvudet är gjort 854 e.kr.
dimas
Medlem
Sweden

Inläggav dimas 27 jan 2010 04:44

800.4-1.jpg
Är det nån som vet vad de två små i mitten är för ngt?! :lol: :lol:
dimas
Medlem
Sweden

Inläggav bjarneh 29 jan 2010 19:14

Jag ser ingen viking, det övriga skulle jag gissa är möbel/klock dekorationer
bjarneh
Stödjande medlem
Sweden

Inläggav Peter L 29 jan 2010 23:28

bjarneh skrev:Jag ser ingen viking, det övriga skulle jag gissa är möbel/klock dekorationer

Jag har också svårt att hitta det du söker, viking. Jag ser en hel del andra föremål men det du visar verkar bli lite "rita, gissa, spring". Mynt och diverse dekorationer men viking, nej det ser jag inte. Vad är det för materiel i det du visar upp?

"Här blev det ju lite bättre men blir ingen intresserad då är väl det bara jag som tror att vikinghuvudet är gjort 854 e.kr."

Vad får dig att datera detta till just det årtalet?

Peter
Användarvisningsbild
Peter L
Medlem
Sweden

Inläggav dimas 03 feb 2010 03:36

PÅ bilden med möbelbeslag så finns ingen viking därför ser du ingen där, men det finns två föremål i MITTEN som inte är möbelbeslag.Jag begär nog för mkt när jag har annat på bilden,lärdom!Museipersonal tror att det är ngt man satte på sina böcker på 1500-talet.
På de två andra bilderna så finns det ETT huvud MITT i bilderna,men jag kanske begär för mkt här oxå!Jag tror på ett vikingahuvud pga min erfarenhet med metalldetektor,ca;2500 fynd av metall.Jag ser nedtill vänster ett stort skägg o ovanför en skitastor näsa.På huvudet saknas en bit o under där en hårhistoria.Under huvudet finns en tennfigur kanske från 1971??Om du som Peter inte ser ngt så behåll det för dig själv det behövs inte fler sådana inlägg.Att årtalel blev 854 behöver man inte ta så allvarligt det är mera ett bevis på min skenande fantasi som ibland träffar klockrent!!
dimas
Medlem
Sweden

Inläggav oscccar 03 feb 2010 09:50

Dimas kan du inte försöka ta lite bättre bilder enbart på vikingen med ljus bakgrund.

Spännande fynd. :D

Mvh Oscar Sundström
oscccar
Medlem
Sweden

Re: Viking!!??

Inläggav dimas 13 feb 2010 07:09

Tack Oscccar kul att ngn tycker det kan vara spännande fynd.Problemet nu är att när jag förstorat i photoshop element o skall spara den så går inte det.Tycker ju att det borde gå i samma program,gör nog ngt skitfel.Det knivigaste sen blir då en uppförstorad bild skall in hit på detta forum det går väl knappast!! :roll:
dimas
Medlem
Sweden

Inläggav dreg 13 feb 2010 09:40

Jag tycker det ser ut sen en karikatyr på en viking eller möjligen något som härstammar från seriemagasinet asterix.
Men jag har säkert fel.

mvh
dreg
Medlem
Sweden

Inläggav oscccar 13 feb 2010 19:09

Dimas tror du krånglar till det lite för dig.

Jag har själv en riktigt std kamera som inte är den bästa när man vill få bra närbilder.

Börja med att lägga vikingen på fönsterbrädan när det är som ljusast ute med en vit bakgrund.

ladda in bilden datorn och öppna den i paint.

Klipp ut den delen av bilden du vill visa och förstora den.

Nedan ser du resultatet den är bara ett par cm stor.

Mvh Oscar Sundström
oscccar
Medlem
Sweden

Inläggav dimas 16 feb 2010 03:01

hej
histo1-1.jpg

Hej dreg,du äger din känsla,men jag tror att vikingar kanske kände på ett sätt i början o kanske annorlunda efter många år.De kanske drev med sig själva,humor kom nog inte med seriemagasin!!
Tack Oscar för din energi.Har tyvärr inte paint.Har krånglat i Photoshop i för många timmar,går bra o förstora så mkt jag vill men när jag sen öppnar så blir det utan förstoring,jag o dator????Denna visar iaf lite mer o kanske jag lyckas lika bra som du Oscar om jag lägger mer tid!!mvh Mishel
dimas
Medlem
Sweden

Inläggav bjarneh 18 feb 2010 18:09

Jag ser fortfarande ingen viking?
bjarneh
Stödjande medlem
Sweden

Nästa

Återgå till Vad är detta?