Historiskt Samlarforum

Ett nordiskt forum för diskussioner kring samlande av föremål med historisk anknytning.

Forumet var finalist till Nationalencyklopedins Kunskapspris 2005.
Diskussionerna sker på svenska, norska eller danska.

Gå direkt till innehåll

Tysk medalj?

Diskussioner kring tyska ordnar, medaljer & utmärkelser (förutom under 1933-1945 och Östtyskland).
Värd: Sture

Tysk medalj?

Inläggav iceheart 30 jan 2010 17:11

Har även fått tag i den här medaljen. Den verkar vara i aluminium för den är väldigt lätt. Texten är lite åtgången men det pratas om någon manöver och 2 namn, (generaler?) som jag inte känner igen. Någon som vet vad den här delades ut till minne av och även någon fakta om medaljband?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
iceheart
Medlem
Sweden

Re: Tysk medalj?

Inläggav LarsA 30 jan 2010 18:30

Nog också från Bayern. Ingolstadt ligger ju där och Emil von Xylander var bayersk general: http://de.wikipedia.org/wiki/Emil_von_Xylander

Von Sternegg har jag inte hittat.

mvh
/Lars
Användarvisningsbild
LarsA
Medlem
Sweden

Inläggav Sture 30 jan 2010 19:24

Wer Ingolstadt besaß, besaß den Schlüssel zu Bayern"

"Den som erövrade Ingolstadt hade nyckeln till Bayern" ungefär. I Ingolstadt befinner sig sedan 1200-talet en fästning och uppenbarligen är detta objekt utgivet till minne av en manöver därstädes. I enlighet med föregående inlägg.

Och lika väl som nyckeln till erövrandet av Bayern var fästningen i Ingolstadt är nyckeln till denna medaljs närmare identifikation (det oläsliga) årtalet. Detta kan vara vad som helst från 1868 till 1908. Jag tycker dock att objektet stilmässigt kan vara från förra sekelskiftet.

I så fall är det ytterst sannolikt att personen till vänster är generalen Joseph Anton Emil Ritter und Edler von Xylander (1835-1910) i enlighet med föregående inlägg.

Men det kan även röra sig om en annan bayersk general, kanske sonen till föregående, Oskar Ritter und Edler von Xylander (1856-1940).

Det som dock talar för Lars A är inne på rätt spår är är prefixet "Ex" som väl står för "Excellens". Emil von Xylander hade bland många andra uppdrag posten som bayersk militärbefullmäktigad i Berlin, vilket jag förmodar berättigade till titeln "Excellens".

Beträffande mannen till höger fanns det en överste vid namn Gustav Inama von Sternegg, född 1889, död 1944. Kanske personen på medaljen är dennes far? Militäryrket gick ju i arv på den tiden.

Gissningsvis delades denna medalj ut till deltagarna i manövern. Något föreskrivet band behöver ju inte ha funnits, det rör sig ju bara om ett minnesföremål.

Sture
Användarvisningsbild
Sture
Redaktionen
Sweden

Inläggav LarsA 30 jan 2010 21:26

Jag kikade på Oskar, men han hade inte hunnit så högt upp i graderna för att finnas på en minnesmedal före 1900. Major till ca 1900, vilket inte borde vara tillräckligt högt. Excellensdelen tänkte jag inte på, men det är ju en bra ledtråd.
Lars
Användarvisningsbild
LarsA
Medlem
Sweden

Inläggav iceheart 30 jan 2010 23:18

Jag bugar mig som vanligt för Era utmärkta svar. Den får väl kanske hänga i skåpet ett tag eller så går den vidare till försäljning. jag tror dock inte den borde ha något större värde.

Pehter
Användarvisningsbild
iceheart
Medlem
Sweden

Återgå till Tyska utmärkelser (övrig tid)