Historiskt Samlarforum

Ett nordiskt forum för diskussioner kring samlande av föremål med historisk anknytning.

Forumet var finalist till Nationalencyklopedins Kunskapspris 2005.

Gå direkt till innehåll

finska 27. PrJBat fana nummer två i Finland?

Diskussioner kring finska uniformer, huvudbonader och övrig militär materiel.

finska 27. PrJBat fana nummer två i Finland?

Inläggav Lars Gyllenhaal 13 apr 2006 11:01

Hej!

Enligt senaste numret av Pansarbulletinen (finns ej på nätet) förs den finska 27. preussiska jägarbataljonens fana som "fana nummer två i det officiella Finlands parader". Någon här som kan bekräfta det med källhänvisningar???

Vänliga hälsningar,

Lars

Användarvisningsbild
Lars Gyllenhaal
Medlem
Sweden

Inläggav LTorni 13 apr 2006 11:20

Hej! Känner bara till en jägarfana JB 27. Menas det kanske att den är den 2:a officiella fanan i Finland?!
//Joel

LTorni
Medlem
Finland

Inläggav Hans N 13 apr 2006 17:45

Jag tror inte att Lars menar att det skulle finnas två bataljonsfanor utan att den framförs som nummer två i parader, vilket låter trovärdigt då bataljonen var den första i "fria" Finland. Jag kan dock inte bekräfta detta.

Användarvisningsbild
Hans N
Tidigare medlem
Sweden

Inläggav Lars Gyllenhaal 14 apr 2006 06:41

Hej!

Hans N skrev:Jag tror inte att Lars menar att det skulle finnas två bataljonsfanor utan att den framförs som nummer två i parader, vilket låter trovärdigt då bataljonen var den första i "fria" Finland. Jag kan dock inte bekräfta detta.

Ja, Hans, du har tolkat mig rätt.

Joel - jag känner till att ett modernt finskt förband för 27 PrJB:s traditioner vidare. Det låter rimligt att det är 27 JB som gör det. Har du möjlighet att kolla detta - du som kan förstå finska hemsidor?

Vänliga hälsningar,

Lars

Användarvisningsbild
Lars Gyllenhaal
Medlem
Sweden

svar!

Inläggav Lars Gyllenhaal 20 maj 2006 09:05

Jag citerar ur minnesskriften Jägarnas livsverk FÖR SJÄLVSTÄNDIGHETEN utgiven 2005 av Föreningen Jägarbatljon 27:s Traditioner r.f.:

I riksomfattanade parader följer Jägarfanan, på hedersplats, genast efter riksflaggan. Det självständiga Finland minns sina jägare

Ovan nämnda bokhäfte bör kunna fjärrlånas från varje svenskt bibliotek - det är mycket läsvärt och välgjort med massor av info om personhistoria, minnesmärken, muséer och statistik.

Häftets ISBN-nr är 952-99398-2-5

Mvh,

Lars

Användarvisningsbild
Lars Gyllenhaal
Medlem
Sweden

Återgå till Finska uniformer, huvudbonader och övrig militär materiel