Dolk, Hugo Köller, lite nyfiken..

Diskussioner kring samlande av blankvapen.
Värd: Per Holmbäck
Användarvisningsbild
daggpil
Medlem

Dolk, Hugo Köller, lite nyfiken..

Inläggav daggpil » 11 sep 2008 18:09

Hej!

Undrar vad detta är för en dolk. Liknar ju en skyttegravskniv men är lite för "fin" med parerstång i mässing och trådlindat grepp. Ålder? Jag gissar på före kriget, den ser ju onekligen lite stortysk ut.

Är det någon som vet hur många olika modeller som Hugo Köller hade under ett år? (på de civila varianterna) Det har ju av naturliga skäl forskats en hel del på SA/SS dolkar och andra men det är mycket sällan man ser något om de andra varianterna av samma fabrik. Jag samlar en del på dessa olika fabriker bla har Richard Herder väldigt fina civila knivar av svårbestämbar ålder. Någon som vet bra länkar att söka på?

Mvh/Ulrik Sjöberg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.

Användarvisningsbild
Kent_Hbg
Medlem

Re: Dolk, Hugo Köller, lite nyfiken..

Inläggav Kent_Hbg » 11 sep 2008 20:15

Står det GERMANY under solingen på dolken? I sådanafall är det en efterkrigs dolk, lite svårt att se på bilden, du kanske kan kolla upp när de använde den specifika tillverkarmärkningen som finns på den. Mvh Kent

Användarvisningsbild
daggpil
Medlem

Inläggav daggpil » 11 sep 2008 20:44

Ja, det står Germany..då är den väl efterkrigs då. Ja, det spelar ingen roll för mig egentligen, rätt trevlig sak. Är du 100% säker på att det förhåller sig så?

Mvh/Ulrik

bwh
Medlem

Inläggav bwh » 12 sep 2008 13:38

Frågan blir ju då bara - efter vilket krig? :wink:
WW1 eller WW2?
Eller efter Fransk/Tyska??

Användarvisningsbild
Kent_Hbg
Medlem

Inläggav Kent_Hbg » 12 sep 2008 14:01

Ja, jag får ändra mig lite här, Germany på bladet betyder att kniven gick på export, med andra ord en ny kniv som

lämnade fabriken för att säljas utomlands fick GERMANY stämplat på bladet. Så om du skulle hitta en skyttegravskniv

med GERMANY stämplat på den så gick den förmodligen på export efter 1a vk och var således inte med om några

stridigheter. Hittar man en HJ Kniv eller en SA med GERMANY på bladet så är den exporterad efter 2a världskriget och är

förmodligen tillverkad då också, med andra ord inget som kostar mycket pengar då de flesta samlare inte är intresserad

av dem. Tror att bästa chansen för att få reda på när din kniv är tillverkad är att kolla på tillverkar stämpeln och försöka

leta upp när den användes, de brukade ju byta dem emellanåt. Har kollat runt lite men inte hittat något än. Mvh Kent

Återgå till "Blankvapen"