Historiskt Samlarforum

Ett nordiskt forum för diskussioner kring samlande av föremål med historisk anknytning.

Forumet var finalist till Nationalencyklopedins Kunskapspris 2005.
Diskussionerna sker på svenska, norska eller danska.

Gå direkt till innehåll

m/60 samlare

Diskussioner kring svenska uniformer, huvudbonader.
Värd: Karlmark, Stefan & Simon_HBG

Re: m/60 samlare

Inläggav MD650 07 jan 2010 14:11

Axial skrev: men normalfallet för m/60 var väl "direkt på klaffen". Och så är det kanske även på m/87? .

Jo, så är det. Dock i början användes hylsa till m/87.
:)
MD650
Medlem
Sweden

Inläggav Markus Holst 09 jan 2010 19:45

jaffa007 gratuleras till att ha skapat den femte mest populära tråden 2009! Det är roligt att vårt svenska forum kan komma så högt i rankingen!
Användarvisningsbild
Markus Holst
Stödjande medlem
Sweden

Inläggav Aron Ericsson 09 jan 2010 19:55

På tal om m/60: är det någon som vet vad som egentligen gäller för grå skjorta och virkad slips numera? Trevliga plagg som fortfarande används (t ex av general Brännström) men som skulle avvecklas för några år sedan.
Användarvisningsbild
Aron Ericsson
Medlem
Sweden

Inläggav jaffa007 09 jan 2010 21:05

Markus Holst skrev:jaffa007 gratuleras till att ha skapat den femte mest populära tråden 2009! Det är roligt att vårt svenska forum kan komma så högt i rankingen!

man tackar!, tänka sig vad ett par uniformer som man ovetande om vad det var,köpte på ÖoB för 2 år sen kan leda till, skulle vilja ta tillfället i akt och tacka alla som har svarat på mina möjligtvis i era öron idiotiska frågor som jag har ställt och gett mig den information och det intresset jag har idag! TACK!
"en ung man i livets försommar"
Användarvisningsbild
jaffa007
Medlem
Sweden

Inläggav Aron Ericsson 25 jan 2010 23:35

En fråga om den blåemaljerade mössknappen för officerare: Har denna förekommit med både silver- och guldkant? I UniR A -94 visar bilden på agraff till båtmössa att både gardes/trängvarianten och den vanliga innehåller guldkantad knapp. Men i skärmmössans märke är knappen silverkantad. Man kan väl tänka sig att en rationalisering gjorts redan 94 men hur var det tidigare?
Användarvisningsbild
Aron Ericsson
Medlem
Sweden

Inläggav jaffa007 08 feb 2010 19:37

har en fråga, var ska detta FO (Försvarsområdes) märkena sitta på m/60?
var dessa märken till en speciel grad eller liknande?

gissar att dem korsade gevären med en siffra på vardera sidan är fo märke?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av jaffa007 08 feb 2010 21:03, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
jaffa007
Medlem
Sweden

Inläggav Markus Holst 08 feb 2010 19:43

Aron Ericsson skrev:En fråga om den blåemaljerade mössknappen för officerare: Har denna förekommit med både silver- och guldkant? I UniR A -94 visar bilden på agraff till båtmössa att både gardes/trängvarianten och den vanliga innehåller guldkantad knapp. Men i skärmmössans märke är knappen silverkantad. Man kan väl tänka sig att en rationalisering gjorts redan 94 men hur var det tidigare?

Mössknappen ser likadam ut för alla truppslag. Däremot är ju lagerkransen som omger den på skärmmössan i olika metall (guld, silver) vid olika förband.
Användarvisningsbild
Markus Holst
Stödjande medlem
Sweden

Inläggav MD650 09 feb 2010 20:52

Aron Ericsson skrev:På tal om m/60: är det någon som vet vad som egentligen gäller för grå skjorta och virkad slips numera? Trevliga plagg som fortfarande används (t ex av general Brännström) men som skulle avvecklas för några år sedan.

Enl. min uppfattning sp var det precis som du säger.Den var på G att utgå men är tillåten numera.
:)
MD650
Medlem
Sweden

Inläggav jaffa007 21 feb 2010 22:45

m/60 för Försvarsutbildarungdom/Hemvärnsungdom?

har sett i Uni A att det fanns tecken för HVU till m/60, är detta något som existerar även för försvarsutbildarnas ungdomsorginisation?

och om det är någon som har skoltecknen (graderna) till Hemvärnsungdom, så är jag väldigt intresserad!
Användarvisningsbild
jaffa007
Medlem
Sweden

Inläggav Leif Wangin 24 feb 2010 10:07

jaffa007 skrev:m/60 för Försvarsutbildarungdom/Hemvärnsungdom?

har sett i Uni A att det fanns tecken för HVU till m/60, är detta något som existerar även för försvarsutbildarnas ungdomsorginisation?

och om det är någon som har skoltecknen (graderna) till Hemvärnsungdom, så är jag väldigt intresserad!

Det är väl gamla FBU:s tecken som försvarsutbildarna använder?

//Leif
Användarvisningsbild
Leif Wangin
Medlem
Sweden

Inläggav jaffa007 28 apr 2010 22:00

Så nu ska jag försöka väcka liv i m/60 tråden igen!
Mitt nya projekt som jag skall försöka genomföra förhoppningsvis innan juni är att få ihopp en m/60 uniform för försvarsutbildarungdom/hemvärnsungdom detta innebär att jag skulle behöva lite hjälp med vissa saker.
för det första.
Hemvärnstecken m/46-60 som existerar i guld,samt i silver. används av hemvärnet på m/87 nu om jag inte har fel? detta märke har jag även sett i försvarsutbildar form, dock i den gamla bronsfärgen, så jag frågar, existerar det "Försvarsutbildartecken" i guld? samt om någon har dem skulle jag vara ytterst tacksam ifall jag kunde få köpa dem!

samt, vad hade dem för huvudbonad? om dem hade någon vill säga, för om, så skulle jag gissa på att det skulle vara båtmössan, men då borde det vara ett mössmärke till? vilket?

och så undrar jag, om det finns någon gammal försvarsutbildarungdom/hemvärnsungdomare här? som skulle kunna berätta vart dessa märken skall sitta, skoltecken vet jag var dem ska sitta tack vare Uni A, men ifall någon har ett par skoltecken för m/60 så är jag tacksam, man skulle gärna vilja ha fler pga kommande byggen av uniformer.

Är tacksam för info!
Mvh
jaffa007
Användarvisningsbild
jaffa007
Medlem
Sweden

Inläggav Patric Norrå 10 maj 2010 00:50

Jo FBU tecken finns i guld.
FBU tecken ska sitta på kragen (där truppslaget normalt sitter)

På axelklaff ska sitta regementsmärke för det regemente som ungdomsavdelningen tillhör.
Huvudbonad för FBU ungdom är båtmössa för respektive regemente
Patric Norrå
Medlem
Sweden

Inläggav Livgardist 10 maj 2010 06:54

Patric Norrå skrev:Jo FBU tecken finns i guld.

På axelklaff ska sitta regementsmärke för det regemente som ungdomsavdelningen tillhör.

Orden är väl dessvärre "fanns", "skulle", "tillhörde" och "var" numera. När arméns övriga förband nu står utan båtmössa och basker tydligen inte får bäras av ungdom är det en teknisk omöjlighet att bära föreningsdräkt för ungdomar. Synd.
Användarvisningsbild
Livgardist
Medlem
Sweden

Inläggav Patric Norrå 10 maj 2010 14:08

Livgardist skrev:

Orden är väl dessvärre "fanns", "skulle", "tillhörde" och "var" numera. När arméns övriga förband nu står utan båtmössa och basker tydligen inte får bäras av ungdom är det en teknisk omöjlighet att bära föreningsdräkt för ungdomar. Synd.

Du har så rätt så, men jag lever hellre i dåtid än i nutid! :milwink:
Patric Norrå
Medlem
Sweden

Inläggav jaffa007 10 maj 2010 20:09

okej, dock så vet ej om silvergranaterna ifrån Livgrenadjärgruppen passar till FBU märkena i guld :P
dock båtmössan, vad ska det i sådana fall va för mössmärke?
Användarvisningsbild
jaffa007
Medlem
Sweden

FöregåendeNästa

Återgå till Svenska uniformer och huvudbonader