Gamla slaglåsgevär

Diskussioner kring samlande av skjutvapen.
Christer R.
Medlem

Gamla slaglåsgevär

Inläggav Christer R. » 09 mar 2005 21:20

Är det någon som skjutit med vapen modell äldre?
Jag är bra sugen på att prova nämligen. Frågan är om man riskerar livhanken eller inte?

Användarvisningsbild
triumph5
Medlem

Inläggav triumph5 » 09 mar 2005 22:51

Har inte skjutit själv. Men detta kan kanske intressera dig http://home.swipnet.se/~w-57212/ :)

triumph

bwh
Medlem

Gamla slaglåsgevär.

Inläggav bwh » 10 mar 2005 15:29

Har skjutit ganska mycket själv.
Du bör nog börja med lösa skott - 1 gram krut och förladdning av hushållspapper t.ex - för att sedan gradvis gå över till fulladdning och lättare kulor eller hagelladdningar.(inhamrade ogival bör nog vänta till Du känner Dig mera säker)
Jag behöver väl inte nämna att alla försök med moderna röksvaga sorter, även kordit, är, om inte livsfarliga för Dig så åtminstone för vapnet, och inte nyttiga för synen utan skyddsglasögon. 8)
Och visst är det kul! :D

HgF
Medlem

Inläggav HgF » 12 mar 2005 01:10

Har också skjutit en hel del svaretkrut, mest med originalvapen, fast jag rekommenderar skjutreplikor, varför inte en som man tillverkat själv?
Jag sköt med flottans 45:a (slätborrat slglåsgegevär)
Flottans kammarladdare m/1851
Flintlåsstudsaren 1815-20
Slaglåspistol, räfflad, m/1850 med löskolv.
Revolvrar: Starr 44, Remington 44.

Ett par 13-14-åringar i bekantskapskretsen skulle försöka skjuta lite "svart krut", som dom hade hört att det skulle vara.
Dom lånade pappans dubbelpipig postpistol och började leta efter krut som var svart. I första gänget hagel- pistol- och gevärspatroner dom öppnade fanns bara grått och gulaktigt krut. Men i ett parti gamla träplugg 6,5x55 tyckte dom att krutet var tillräckligt svart för en skjutning. Av upphittade hylsor att döma tömde dom 18 patroner, men ingen vet hur mycket krut som stoppades i pistolen. En pipa laddades, förladdning staniol och projektilen var en fransk träskruv inlindad i staniol.

Skottet gick och tändhattssnäckan slets bort och träffade kamraten på hakan en bit under läppen, där ett elakt sår slets upp.
Skytten fick splitter och elaka sårskador på avtryckarfingret då hela bakre delen av pipan sprack på undersidan.
I ortstidningarna (minns inte om det var Arbetarbladet eller Gefle Dagblad) återgavs händelsen i en notis: "Pojkar skadade av hemagjort påsksmäll".
Den fina dubbelpipiga postpistolen blev helt förstörd vid tillfället.

Christer R.
Medlem

Inläggav Christer R. » 13 mar 2005 19:33

Tack för svaren!
Trots tonåringarnas eskapader är jag ännu mer sugen på att testa nu :) .
Synd att tävlingen som skulle hållas på Lidingö är inställd, annars hade jag gärna tagit mig dit för att se på.
Någon som har en länk till en ( helst svensk ) hemsida som säljer användbara replikor?

Användarvisningsbild
triumph5
Medlem

Inläggav triumph5 » 13 mar 2005 19:58

Christer R.
Medlem

Inläggav Christer R. » 13 mar 2005 20:04

Tack. Jag ska definitivt besöka " Svartkrutskällaren" på Folkungagatan :D

Återgå till "Skjutvapen"