Historiskt Samlarforum

Ett nordiskt forum för diskussioner kring samlande av föremål med historisk anknytning.

Forumet var finalist till Nationalencyklopedins Kunskapspris 2005.

Gå direkt till innehåll

Samlande av revolvrar, licens?

Diskussioner kring samlande av skjutvapen.

Samlande av revolvrar, licens?

Inläggav a-son 10 jul 2009 01:06

Tjabba!

Har länge varit intresserad av äldre revolvrar, främst från USA, alltså "westernrevolvrar".
Jag undrar nu vad som krävs för att få licens för att samla på dem. Har läst på polisens hemsida att samlingen måste vara inriktad på en speciell sorts vapen, och att man ska kunna se hur pass komplett samlingen är.
Räcker det med att samla på alla amerikanska revolvrar från före 1900 tex, eller måste jag skära ner till att enbart samla på Colt-vapen (som jag är mest intresserad av).

Får ingen uppfattning om vilka vapen som är licensfria och vilka som inte är det. Är det vapen äldre än 1890 som är licensfria, eller måste de använda en viss ammuntion för det. Och om jag får licens för nyare vapen (nytillverkning), får dessa ingå i samlingen, tex att en Colt-samling kan bestå av en del nytillverkade vapen, tex en peacemaker, som jag antar kostar otroligt mycket att köpa som original..?

Det är en del frågor, men det känns bäst att ha allt klart för sig, så man inte ställer till det för sig.

MVH
Andreas
Användarvisningsbild
a-son
Medlem
Sweden

Re: Samlande av revolvrar, licens?

Inläggav TOMTOP 10 jul 2009 07:10

laddas den med löskrut och inte hylsa (enhetspatron) så är den licensfri, om den inte är en nytillverkad kopia.
TOMTOP
Medlem
Sweden

Inläggav bwh 10 jul 2009 10:32

För din del är det begreppet "Gastäta enhetspatroner" som är viktigast - t.ex. en S&W kal .22 från 1800-talet är licensbelagd, medan en åtskilligt effektivare Colt Dragoon (framladdad) från samma år är fri!
En äkta colt Peacemaker (M/1871) behöver inte vara oöverkomlig om i halvrisigt skick, sett sådana omkring tusenlappen!
Börja med att kolla på t.ex Verkets auktionskataloger - de säljer ju både licenserade och fria vapen - eller Probus, bara fria vapen - på senaste gick en Colt Navy 1851 i bra skick för 18.000:- :shock:
För framtiden (som investering) bör man nog koncentrera sig på licensfria vapen - lagstiftarens klåfingrighet är oändlig!! 8-)
bwh
Medlem
Sweden

Inläggav w9816 10 jul 2009 15:08

bwh skrev:
För framtiden (som investering) bör man nog koncentrera sig på licensfria vapen - lagstiftarens klåfingrighet är oändlig!! 8-)

Men vem vet hur länge licensfria vapen får vara just - licensfria? Det behövs bara att "rätt" politiker börjar fundera på saken lite för mycket så kommer det snart ett lagförslag som vänder upp o ner på allt och förbjuder dessa fruktansvärda vapen... :oops:

Rolf
Användarvisningsbild
w9816
Medlem
Finland

Inläggav w9816 10 jul 2009 15:10

TOMTOP skrev:laddas den med löskrut och inte hylsa (enhetspatron) så är den licensfri, om den inte är en nytillverkad kopia.

Så om man blir lurad och köper en fejk, så begår man dessutom vapenbrott :wink:
Användarvisningsbild
w9816
Medlem
Finland

Inläggav TOMTOP 10 jul 2009 15:39

w9816 skrev:
TOMTOP skrev:laddas den med löskrut och inte hylsa (enhetspatron) så är den licensfri, om den inte är en nytillverkad kopia.

Så om man blir lurad och köper en fejk, så begår man dessutom vapenbrott :wink:

Ja så är det ju tyvärr, många av de italienska märkena är ju hyggligt välgjorda och skulle förmodligen kunna passera för äkta vara till de som är helt obekanta med vapnen. Det man kan trösta sig med är att de flesta som sitter och jobbar med licensärenden har sämre kunskap än den nyaste av nybörjarsamlarna. :D
TOMTOP
Medlem
Sweden

Inläggav a-son 10 jul 2009 16:50

Tack för alla svar!

w9816 skrev: Så om man blir lurad och köper en fejk, så begår man dessutom vapenbrott :wink:

Det är det jag är rädd för. Har kollat lite på Widforss auktioner, och där finns ju en hel del mysigt, eller har funnits, det mesta är väl redan sålt på tidigare auktioner. Men finns det någon garanti, att när man ropar hem en sexskjutare på en sådan seriös auktion, att man vet säkert att det är en originalare och inte en licensbelagd nytillverkad pjäs?
Finns också tex en Colt som tillverkades 1898-1946 (New Service). Skulle en sådan kunna tillåtas i en samling med revolvrar från före år 1900, även om just min pjäs råkar vara tillverkad efter sekelskiftet?

Finns det inget årtal för när licens krävs, på vapen som laddas med löskrut?
Och när revolvrar går för runt tusenlappen, och att de beskrivs vara i "gott skick", varför är de så billiga? Är det så att det kan vara en kopia, eller kostar inte licensbelagda vapen mer? Jag har aldrig kollat upp priser förut, så jag vet inte vad ett licensvapen står i.

Jisses vilken djungel... :?
Användarvisningsbild
a-son
Medlem
Sweden

Inläggav Grinolle 10 jul 2009 17:54

Det ÄR en djungel. Innan du börjar köpa vapen så köp böcker, massvis med böcker, böcker på engelska, men också (i den mån de finns) på svenska.

Du frågade om det inte finns någon årtal för när vapen laddade med löst krut och kula är licensfria, jo, det är 1890. Alla skjutvapen tillverkade efter 1890 är licensbelagda. Alla vapen avsedda för gastät enhetspatron är licensbelagda, även om de är tillverkade före 1890.

"Billiga" licensvapen är billiga därför att det är låg efterfrågan på just de modeller du sett som varit billiga. Licensvapen har FRÄMST en marknad för aktivt skytte (kretsen samlare är ganska begränsad jämfört med kretsen skyttar), i Sverige alltså endast målskjutning (eftersom jakt med revolver i princip är uteslutet, och självförsvar likaså). Det gör att de allra flesta gamla patronladdade revolvrar har ett lågt värde, eftersom de ur skyttesynpunkt är ganska ointressanta (jämfört med nyare vapen). Undantaget är vissa enstaka modeller som p.g.a. historisk anknytning eller av andra skäl anses extra eftertraktade som samlarvapen, de kan bli dyra (exempelvis Colt m1873, Smith & Wesson Schofield etc.).

Vad gäller hur du skall avgränsa ditt samlarområde så beror det på flera faktorer. Främst beror det på ditt intresse, men av rätt stor vikt är också inställningen hos den lokala tillståndsmyndigheten där du skall söka tillstånd. Se till att formuleringen är att vapnen i din samling skall vara av modellår eller patentår före ett visst datum, inte att de skall vara TILLVERKADE före ett visst datum. Det är stor skillnad på priserna på en Colt m1873 tillverkad på 1950- eller 1960talet och en tillverkad på 1880 eller 1890talet, men det kan ju trots det vara trevligt att ha en SAA i samlingen! Detta är ju också svaret på din fråga angående Colt New Service.

Jag kan berätta att själv har jag inte brytt mig om att skaffa någon samlarlicens alls. Jag har ett antal licensvapen, både fullt moderna och äldre, som jag skjuter med, men som till viss del även har "samlarvärde". Samtliga dessa vapen har jag på målskjutningslicens. Sen har jag en samling antika slaglåsrevolvrar, och dessa är ju licensfria. Jag skjuter för övrigt också med dessa antika vapen, åtminstone en del av dem.

Ett lämpligt sätt att börja samla kan väl vara att köpa lite slaglåsrevolvrar. De är visserligen inte billiga, men de har en rätt stabil värdeökning, och du behöver inte krångla med licens. För att få en samlarlicens måste du kunna visa att du har ett "seriöst intresse", ett bra sätt att göra det är ju att visa att du redan påbörjat samlingen med licensfria vapen!

Vapnen på Widforss, Stockholms Auktionsverk och Probus behöver du knappast oroa dig över huruvida de är orginal/antika. Dessa firmor är alldeles för rädda om sitt rykte för att sälja olagliga vapen. Sen har du Tradera där det brukar finnas en del revolvrar, samt Blocket där de också förekommer ibland. Generellt sett är nog risken att bli blåst där rätt liten också, men du bör nog kolla upp säljaren lite innan du handlar. På Tradera finns ett omdömessystem, där köparna får lämna omdöme på säljaren.
Den stora risken är nog inte att du skall råka köpa ett "förfalskat" vapen (även om den risken finns). Då är risken större att du skall köpa ett äkta antikt/licensfritt vapen som är fixat och donat med så att värdet är lägre än vad du får betala. Det enda sättet att minimera den risken är att antingen lära dig en massa om vapnen, men det tar tid och kräver att du hanterar en massa vapen, eller att du tar hjälp av en erfaren person ELLER bara handlar av någon som har gott renommé.

Anders Olsson
Grinolle
Medlem
Sweden

Inläggav a-son 10 jul 2009 18:23

Oj, tack för det fina inlägget!

Det du skriver om att påbörja samlingen är ju inte dumt. Om jag ropar in ett par licensfria revolvrar först, så är det klart att det är lättare att få licens för ett fortsatt samlande, eftersom man visar att man är seriös. Har inte tänkt på det förut, tack!
Och när man i framtiden fått en samling av Coltar med modellår innan 1900 (till exempel), kanske är det då ganska lätt att få fortsätta samla på Colt-revolvrar fram till dags dato, eller rentav byta till S&W eller annan tillverkare.

Låter också logiskt det där med att aktiva skyttar inte köper gamla revolvrar. Klart att en nyare pistol har större träffsäkerhet, och därför sparas de fina grejerna till samlare.

Hur går det till med inrop av licensbelagda vapen? Får man vapen-ID från säljaren, som man sedan tar med sig till polisen, för att ansöka om licens? Och kan man få ett nej..?

Och vad gäller angående förvaring av samlarvapen? Ett vapenskåp känns logiskt, men samtidigt så vill man kanske visa sin samling i ett vitrinskåp eller liknande...
Användarvisningsbild
a-son
Medlem
Sweden

Inläggav TOMTOP 10 jul 2009 19:54

antar att du är medveten om prisbilden när det gäller exempelvis orginal colt army eller SW 1858 8-)
TOMTOP
Medlem
Sweden

Inläggav Grinolle 10 jul 2009 21:03

Tomtop, det MÅSTE kanske inte vara svindyra vapen till att börja med (och jag förmodar att du menar Remington 1858, inte "SW"?). Just en Colt m1860 Army i gott fungerande skick kostar visserligen en bra slant, skulle säga från 12-15.000:- för en sliten men komplett och ungefär upp till hur mycket som helst för fina exemplar, men en Colt pocket i trevligt skick (om än inte jättebra) går emellanåt att hitta från 7-8.000:-, och en Remington som visserligen är sliten och ful, men komplett och ärligt antik likaså (även om de brukar gå högre). Ibland går vapnen på de stora vapenauktionerna riktigt billigt dessutom, det beror på vem/vilka som sitter i publiken och bjuder!

Om man (som jag) har för avsikt att skjuta med antika vapen så MÅSTE de ju hålla en viss standard vad gäller skick och funktion. Den som skall påbörja en samling i blygsam skala, men inte tänker skjuta med dem måste (BÖR) inte slå på stort från första början. Köp billigare vapen först, känn på dem, lär dig, byt upp dig till lite bättre skick, känn på dessa och lär dig mer och så vidare...
Att börja handla svindyra vapen det första man gör är som upplagt för att bli blåst, för mig som har hållit på i 20 år drygt är det ganska enkelt att avgöra varför ett vapen är värt 25.000:- och inte 15.000:- (och vice versa), men för en nybörjare är det INTE så lätt. Bättre att börja enkelt och "jobba sig upp"!
OBS!!!, detta gäller som sagt om man inte har för avsikt att börja skjuta med vapnen det första man gör. Skall man skjuta så skall man ha BRA vapen på en gång.

A-son, angående exakt hur det funkar med samlarlicenser kan jag inte svara på, jag har ju ingen. Men i princip så får du köpa det som ligger inom ditt samlarområde.
Säker vapenförvaring skiljer inte mellan vapen för skytte och samling (inte ens för pluggade vapen). Vapenskåp eller kassun är alltså ett krav. Det finns skåp med glasdörr (pansarglas får jag förmoda), men jag vet inte om de är godkända i Sverige, dessutom kan du nog köpa ett par antika revolvrar för vad ett sånt skåp kostar, medans ett vanligt vapenskåp går att få för under 2000:- begagnat.

Anders Olsson
Grinolle
Medlem
Sweden

Inläggav TOMTOP 10 jul 2009 21:20

ajjamen menade Remington, vettefan varför SoW hamnade där :) Nej det är sant att man inte behöver köpa de dyraste bössorna direkt, men man bör nog ha i beräkningen kostnaden för dessa när man väl ger sig in i affärerna, man kan alltså gör en avvägning på ifall jag är beredd att lägga ut dessa summor, är man det? ja då är det bara och köra på...då är det bara att besöka de namngivna auktionsfirmorna och deras auktioner. :D
TOMTOP
Medlem
Sweden

Inläggav Grinolle 10 jul 2009 21:59

Ja, du har helt rätt, man bör definitivt skaffa sig en bild av vad man ger sig in i redan från början (bl.a. därför jag rekomenderar böcker). Vet man inte vad det KAN kosta när det är finfina grejor så vet man ju för övrigt inte vad man skall tänka sig att betala för de billigare grejorna heller.

Sen är det ju mer eller mindre nödvändigt att besöka de tre stora vapenauktionernas hemsidor och kolla på de GAMLA katalogerna över realiserade priser. Även om gamla priser rätt fort blir inaktuella så skapar det ändå en bild av prisläget. I de tre storas gamla auktionskataloger går det att hitta hundratals vapen, så bättre "prislista" kan man knappast hitta.

Anders Olsson
Grinolle
Medlem
Sweden

Inläggav a-son 11 jul 2009 15:49

Jag har kikat runt på lite sidor med sålda auktionsobjekt, och vet mycket väl att vissa modeller i fint skick kan kosta en 20 tusenlappar. Just därför jag frågade om nytillverkade modeller, och vapen med ett gammalt modellår, men som tillverkats långt in på 1900-talet, till exempel. Dessa är ju billigare, och duger gott till att börja en samling med.

Vidare tycker jag att ett vapen som är uppåt 150 år gammalt nog får ha lite spår av användning. Visst kan man i framtiden leta upp vapen som ser ut som nya, för skojs skull, men jag får lika mycket glädje ur ett välanvänt vapen som ett som legat i en låda hela sitt liv. Jag har ju inte tänkt att skjuta med vapnen, och om jag får lust att prova nån gång, så får man väl gallra bort de som verkar direkt farliga att använda.
Går väl att lära sig hur man avgör om ett vapen är i tillräckligt gott skick för provskjutning, finns säkert någon som känner sig hemma på området i närheten, som man kan få hjälp av.

Grinolle skrev:Men i princip så får du köpa det som ligger inom ditt samlarområde.

Men det innebär fortfarande att man ansöker om licens för varje enskilt vapen, right?
Användarvisningsbild
a-son
Medlem
Sweden

Inläggav TOMTOP 11 jul 2009 19:52

Ifall du av polisen har fått det godkänt att samla inom ett visst vapenområde får du söka licens för varje specefikt vapen, det man bör känna till är att du inte får skjuta med dem, visserligen en sanning med modifikation då du kan testa vapnen efter reparation m.m men måste då tala om för polisen att du tänkt göra så.
TOMTOP
Medlem
Sweden

Nästa

Återgå till Skjutvapen