HgF skrev:Med lite otur kan vi kanske snart få se hur den här "logiken" utvecklar sig i verkligt logisk riktning. Inte så att replikavapnen befrias från licensplikt, utan att någon form av restriktion läggs på försäljning av användbara antika vapnen, och att skjuta med antika vapen. Lagstiftarna följer utvecklingen på marknaden noggrannt inte minst på nätet och på Tradera. Och det är ju lite anmärkningsvärt hur skjutklara vapen under propagandamässiga formen säljs öppet med kulor, tändhattar och krut, med uppmaning att det bara är att ladda och skjuta. Några incidenter har redan inträffat och händer det några fler gånger så kan det vara kört för licensfria slaglåsvapen.
Nej, jag hyser heller inte några större förhoppningar om att licenskravet på modernt tillverkade slaglåsvapen skall släppas. "Skjutklara vapen" och "propagandamässiga former" är i det sammanhang ditt övriga inlägg ger ganska värdeladdade termer. Om ett vapen som säljs är i ett sådant skick att det går att skjuta med säkert, och med precision så tycker jag det vore dumt att inte skriva det i beskrivningen. På grund av 5-årslicenserna är det många skyttar som väljer att köpa orginalvapen för skytte idag, det intresset kommer förmodligen att mattas av när "behovet" är tillgodosett (det är inget stort influx av nya skyttar totalt nämligen), så den ökning av försäljningen av antika slaglåsrevolvrar som vi sett de senaste två åren kommer nog snart att klinga av, gissar jag. Dina farhågor i övrigt (vad gäller myndigheternas intresse) vet jag inte riktigt vad jag skall säga om. Jag kan bara uttala mig som säljare på Tradera och svara för mina egna kontakter med köpare. Jag skulle våga påstå att 70% är skyttar med ett samlarintresse eller enbart skyttar (som vill börja skjuta svartkrut), och då talar vi om folk med licensvapen redan idag, 20% är rena samlare som är mer eller mindre etablerade som sådana och resterande 10% är"Western-nördar" (menat i all vänlighet och med största respekt för intresset!) som vill ha ett lagligt orginalvapen i hölster på sina western-träffar istället för en olaglig eller "halvlaglig" 9mm knall revolver som enligt sägnen är inköpt på High Chaparrall för exakt 22 år och 39 dagar sedan. Vilket klientel av köpare andra säljare kommer i kontakt med vet jag som sagt inte, men jag gör en särskild poäng av att ställa lite kontrollfrågor till mina köpare, och försöka bjuda in till en fortsatt kontakt (t.ex. att bistå med att svara på frågor kring skötsel och handhavande av revolvern). Så personligen upplever jag inte någon större anledning till oro inför att antika vapen skall börja användas i olagliga syften, men det bygger jag bara på min personliga erfarenhet.
HgF skrev:Ganska mycket handlar det om att skyttarna skadar sig själva - som när ett par grabbar i 12-13-årsåldern fick tag på en "Engholmare" d v s en fyrpipig småländsk pepperbox i mässing. Tändhattar fixade den ena och krut skulle den andra ordna fram. Man visste att krutet måste vara "svart" och snart nog hade de petat upp tillräckligt många gamla jaktgevärspatroner för att hitta ett fintfint och mycket svart krut. (alltså inte svartkrut). Sedan var det bara att ladda revolvern - och vid första skottet sprängdes pipan varvid skyttens avtryckarfinger skadades ganska svårt. På vårdcentralen lyckades man rädda fingret, men historien om skottlossningen gick vidare till Polisen och hela ärendet rullades upp.
Personligen tycker jag att den säljare som säljer vapen till omyndiga personer är direkt dum i huvudet, men med detta sagt så insåg jag faktiskt när jag läste ditt inlägg att jag inte
skriver ut att jag bara säljer till personer över 18 år i mina auktionsvillkor. Det skall jag ändra på omedelbart!
HgF skrev:För bankrånaren som behöver ett vapen är de ca 15000 kr han får betala för en skaplig original Colt 1860 army småpotatis jämför med de pengar han får lägga upp för en olaglig modern 9mm juggopistol. Med en bågfil justerar han snabbt till piplängden och med inblandning av ca 5-10 procent modern progresivt pistolkrut i svartkrutet får han en "Colt 1860 Turbo". Sedan är det bara att sätta igång att råna.
Jag vet inte vad du har för uppgifter om vad insmugglade juggepistoler kostar, men några 15.000:- kostar de inte enligt de uppgifter jag har. Å andra sidan har jag inga förstahandsuppgifter från säljare av sådana vapen då jag inte umgås med det klientelet privat, men det gör ju säkert inte du heller. Siffror jag har hört nämnas för en semi-auto pistol på svarta marknaden är snarare 5-8.000:-, men som sagt, det är inget jag har några egentliga belägg för.
Angående att det bara är att såga av pipan och blanda in lite progressivt krut för att få en "1860 Turbo", visst, så är det väl. Men en förutsättning för att det skall vara intressant är ju att det
inte finns god tillgång på svarta vapen av en mer modern karaktär, och det GÖR det, så mycket vet jag. Dessutom vet var och en som skjuter svartkrut regelbundet att det är mycket fippel med det. Den som vet vad han/hon håller på med har inga problem att få sin revolver att avfyra
nästan varje gång, men det är en del att lära sig först, inte som med ett modernt vapen bara att stoppa i ammunition och därefter trycka på avtryckaren. Ingen rånare hittills har vad jag vet valt att använda slaglåsrevolver vid rån, och vi får hoppas att så inte sker heller.
Anders Olsson