Historiskt Samlarforum

Ett nordiskt forum för diskussioner kring samlande av föremål med historisk anknytning.

Forumet var finalist till Nationalencyklopedins Kunskapspris 2005.
Diskussionerna sker på svenska, norska eller danska.

Gå direkt till innehåll

Allmänhetens syn på licensbelagda vapen

Diskussioner kring samlande av skjutvapen.
Värd: Tor-Helge

Allmänhetens syn på licensbelagda vapen

Inläggav w.greener 05 feb 2010 23:24

Jag går mycket på marknader, auktioner och tar mycket kontakter med personer i min jakt på vapen som jag samlar på. Under alla år som jag sysslat med denna "jakt", har jag hela tiden ställts inför problem med att folk, helt utan förstå det själva, är lagbrytare. Jag skulle tro att det är i snitt en gång i månaden som jag träffar på sådana personer, som äger t.ex gamla pluggade remingtonare, mynningsladdare omgjorda till stiftantändare och gamla belgiska trasiga lågkvalitets revolvrar. T.o.m hos större auktionsverk möter jag samma okundskap. Ibland påpekar jag hur det ligger till och ofta klassas jag som någon "snackare" som vill visa sig duktig. Den allmänna uppfattningen är ju att så länge som vapnet är gammalt och/eller trasigt/dåligt skick så kan det ju inte vara licens på det = "det begriper du väl att det inte är licens på den här, det går ju inte att skjuta med den" är ord som jag har hört mer än en gång. Det här är inte bra. Därför undrar jag om det finns någon som är medlem i t.ex SVEVAP, som kan påverka myndigheterna att göra något åt detta. Det skulle ju rent av behövas en riksomfattande kampanj för att få folk att fatta. Min nuvarande uppfattning är att det verkar som om inte myndigheterna fattar hur mycket gammalt skräp det finns som helt i onödan gör folk till lagbrytare. Eller bryr dom sig inte? Jag vill även påpeka att denna okunskap ju även slår åt andra hållet tyvärr. Jag har t.ex ett flertalet gånger stött på gamla mynningsladdare som helt i onödan varit pluggade cry: .Om någon har synpunkter eller ideer om har man stävjar detta, som iaf jag anser vara ett problem, välkomnar jag det.

M.v.h
W.Greener
w.greener
Medlem
Sweden

Re: Allmänhetens syn på licensbelagda vapen

Inläggav antabus 05 feb 2010 23:36

Jag är själv vapen samlare och jag kan inte göra annat än att hålla med dej, detta är ett stort problem :( .
antabus
Medlem
Sweden

Inläggav HgF 06 feb 2010 00:57

Jag tror det är mycket svårt att stävja detta fenomen - det är i varje fall
en gigantisk folkbildningsuppgift. Som att vända en atlantångare - typ.

På den gamla pluggad/fri-tiden fanns det pluggade vapen i nästan varje
antikhandel. De såldes fritt i auktionshandeln och vem som helst kunde
när som helst köpa hur många pluggade pistoler som helst, och det
gjorde också många av 40-talisterna när de var i tonåren.
Många av distributörerna köpte upp beslagtagna pistoler från poilisen,
en hantering som var gränsöverskridande. Ännu i slutet av
50-talet fanns stora lager i Europa, bl a av civila vapen uppsamlade under kriget
som kunde kapitaliseras och bli lagliga genom pluggning.
Jag hade en stor samling dylika i slyngelåldern. Små pistoler och revolvrar
kal .32 och 6,35 mm kunde kosta 15 till 30 kr. Pistoler 7,65 mm runt 50
till 100 kr och stora pistoler typ P38, Parabellum, m/07, Tokarev, Colt 1911,
m fl liknande, kunder kosta 100 till 400 kr. Priserna är
i sista ledet över disk i antik- och loppishandeln.

Under den här tiden spreds massor av pluggade vapen i Sverige som i många
fall blev liggade och fortfarande flyter upp i en jämn ström. När nu detta sker
är ju den logiska följden att pluggade vapen är fria, det är själva förklaringen
till att pluggen finns där överhuvudtaget.
Men att plötsligt "shit hapends" runt 1960-61 kan dagens människor knappast
väga in i kalkylen.

Bakgrunden till att licenskravet på pluggade vapen kom är förstås att
40-talistslynglarna mekade bort pluggarna och sköt
helt vilt med sina vapen. Jag kan peka ut flera platser i Bromma
Västerort som var veritabla skjutfält för uppborrade vapen. Bla
ett ställe på Kärsön precis mitt emot Drottninmgholms slott
där man kan fortfarande kan se skadade träd som är fullskjutna
med pistolkulor. Det vart inte så mycket rån och den typen av brott,
utan skjutningarna orsakade mest skador bland skyttarna och det
var nog den främsta orsaken till att myndigheterna klipte till med
licens på pluggade vapen.
(
HgF
Medlem
Sweden

Inläggav w.greener 07 feb 2010 20:56

Tack för förklaring Hgf :D .
Jag hade faktiskt ingen aning om att pluggade vapen hade varit licensfria. Det förklara ju en hel del. Hur gick det till när det genomfördes? Det kan ju inte direkt ha slagits på stora trumman för att informera folk om lagändringen eller? Det påminner mig om den senaste vapenamnestin, när folk fick lämna in "svarta" vapen. Eftersom jag härstammar från småland fick jag rysningar när jag såg vad folk hade lämnat in. Det fanns ju både mynningsladdare och luftgevär. Vilket himla slöseri. När lagen är så pass sträng som den är (oftast med rätta) så tycker jag nog att det är riktigt dåligt att rättsväsendet inte informerar bättre. Någon som har förslag på var man kan framföra sina åsikter.

M.v.h
Greener
w.greener
Medlem
Sweden

Inläggav pentax 08 feb 2010 13:55

Det finns ingen logik i vapenlagen, Jag har en enskotts ollonpistol som jag köpte när jag var yngling, den får jag ha utan licens, pipan är massiv ett litet hål på ovansidan släpper ut krutgasen och knallen. Men skulle jag vilja sälja den måste köparen söka licens på den och förvara den i vapenskåp. Vet inte ens om man kan få licens på ett "vapen" utan någonsomhest märkning eller nummer?
Sedan kan man ha äldre slaglåsvapen som är nog så farliga hängande på väggen enligt detta forum utan någonsomhelst tillstånd. Men en nytillverkad kopia på ett äldre slaglåsvapen ska ha licens och förvaring efter konstens alla regler.

Kalle
pentax
Medlem
Sweden

Inläggav Grinolle 08 feb 2010 15:52

Kalle, logiken finns oftast där, men den är inte alltid så tydlig. Angående att din ollonpistol är okej för dig att ha utan licens, men för en eventuell köpare så är det ganska självklart. Man ville reglera och begränsa innehavet av start- och skräm-skottsvapen, men man ville inte krångla till det för de som redan innehade sådan innan lagen trädde i kraft (den 1/1 1988 tror jag?). Huruvida det överhuvudtaget är motiverat att det skall finnas licens på startpistoler kan vi diskutera, jag tycker det inte, men logiken bakom regeln är det inga fel på! Vi som var 18 år den 1/1 1988 är idag minst 40 år, och ägnar oss förmodligen inte längre åt att borra upp startrevolvrar för att kunna skjuta skarpt med dem, eller använda dem till "busstreck" som skrämmer slag på "hederligt" folk. Alltså har lagen fått önskad effekt!

Angående skillnaden i licensplikt mellan antika slaglåsvapen och moderna skjutbara replikor av desamma finns det också en mycket stark logik. Replikorna kostar från ett par tusenlappar och upp till 5000:-, de är dessutom redan från början i fullt skjutbart skick. De skulle faktiskt p.g.a. tillgänglighet (det låga priset) kunna förekomma vid brottslighet (i synnerhet flerskottsvapen, d.v.s. slaglåsrevolvrar).
Orginalvapnen kostar betydligt mer pengar, och en slaglåsrevolver i fullt skjutbart och skjutklart skick kostar åtminstone det femdubbla. Dessutom är flertalet av dessa vapen sådana att det även om de är i ett ganska så gott skick krävs en del jobb för att få dem att bli helt pålitliga som "skjutvapen" betraktat. Om jag får en "misfire" på banan så väntar jag ett tag, petar lite med fängnålen i nippelns fänghål, sätter dit en ny tändhatt och provar igen. Det är inte den driftsäkerhet som "buset" är intresserade av.
Alltså, orginalvapnen kostar mer pengar (betydligt mer), och kräver betydligt större kunskap av användaren. Ju bättre de är i skicket, desto dyrare är de. Varför skulle "Rånar-Ronny" köpa en orginal Colt m1851 Navy för 15.000:- när han istället kan köpa en Zastava 9mm semi-auto av "Knarkar-Kalle" för 8.000:- ? Men om han kunde köpa en replikarevolver för 2500:- så kanske DET vore ett alternativ.

För båda alternativen finns också en liknande logik, nämligen att vapnen redan finns ute i samhället, och ägs av laglydiga medborgare. Man är inte ute efter att jaga dessa, utan att stävja att andra har fri tillgång till dem.

Högst personligen skulle jag gärna se att även replikarevolvrarna licensbefriades. Men jag tror det vore klokt att ändå kräva registrering av köparen hos polisen och bakgrundskontroll. D.v.s. inga krav på medlemskap i klubb eller några andra krav, men vapnet skall finnas registrerat hos polisen, och den som vill köpa får inte ha ett brottsligt förflutet (då menar jag naturligtvis inte p-böter och någon fortkörning). Att släppa replikavapnen helt fria för alla över 18 år (som effektbegränsade luftgevär) tror jag inte vore bra.
Grinolle
Medlem
Sweden

Inläggav bjarneh 08 feb 2010 17:22

Kan bara hålla med och uttrycka min beundran för din vältalighet
bjarneh
Stödjande medlem
Sweden

Inläggav HgF 08 feb 2010 19:21

Med lite otur kan vi kanske snart få se hur den här "logiken" utvecklar sig i verkligt logisk riktning. Inte så att replikavapnen befrias från licensplikt, utan att någon form av restriktion läggs på försäljning av användbara antika vapnen, och att skjuta med antika vapen. Lagstiftarna följer utvecklingen på marknaden noggrannt inte minst på nätet och på Tradera. Och det är ju lite anmärkningsvärt hur skjutklara vapen under propagandamässiga formen säljs öppet med kulor, tändhattar och krut, med uppmaning att det bara är att ladda och skjuta. Några incidenter har redan inträffat och händer det några fler gånger så kan det vara kört för licensfria slaglåsvapen.

Ganska mycket handlar det om att skyttarna skadar sig själva - som när ett par grabbar i 12-13-årsåldern fick tag på en "Engholmare" d v s en fyrpipig småländsk pepperbox i mässing. Tändhattar fixade den ena och krut skulle den andra ordna fram. Man visste att krutet måste vara "svart" och snart nog hade de petat upp tillräckligt många gamla jaktgevärspatroner för att hitta ett fintfint och mycket svart krut. (alltså inte svartkrut). Sedan var det bara att ladda revolvern - och vid första skottet sprängdes pipan varvid skyttens avtryckarfinger skadades ganska svårt. På vårdcentralen lyckades man rädda fingret, men historien om skottlossningen gick vidare till Polisen och hela ärendet rullades upp.

Jag tror inte riktigt på resonemanget att priset på repliker påverkar eller har med licensplikten att göra. Dessa repliker är gjorda för att skjuta med - därför licens. När de kom till Sverige på 1960-talet var prisskillnaden mellan antikt och repliker inte så stor. (den första industriellt tillverkade repliken - Navy Arms Colt navy 36 - kom på marknaden i USA 1959). Först i slutet av 1960-talet började enstaka repliker hitta till Sverige via den reguljära vapenhandeln. Vid något eller några tillfällen har replikarevolvrar använts vid brott (mest Hobbex oanvändbara tror jag), på samma sätt som att alla möjliga luft- och leksaksvapen har figurerat i sammanhanget.

För bankrånaren som behöver ett vapen är de ca 15000 kr han får betala för en skaplig original Colt 1860 army småpotatis jämför med de pengar han får lägga upp för en olaglig modern 9mm juggopistol. Med en bågfil justerar han snabbt till piplängden och med inblandning av ca 5-10 procent modern progresivt pistolkrut i svartkrutet får han en "Colt 1860 Turbo". Sedan är det bara att sätta igång att råna.

Första lagen om licens för pluggade vapen kom i början av 1960-talet, efter mängder med olyckor bland borrande slynglar. Samma lag innebar ochså att licensplikt infördes för vapen tillverkade 1860 och senare, oavsett ammunitionstyp. Senare kom en lättnad på den punkten som gäller fortfarande.
HgF
Medlem
Sweden

Inläggav Grinolle 08 feb 2010 21:04

HgF skrev:Med lite otur kan vi kanske snart få se hur den här "logiken" utvecklar sig i verkligt logisk riktning. Inte så att replikavapnen befrias från licensplikt, utan att någon form av restriktion läggs på försäljning av användbara antika vapnen, och att skjuta med antika vapen. Lagstiftarna följer utvecklingen på marknaden noggrannt inte minst på nätet och på Tradera. Och det är ju lite anmärkningsvärt hur skjutklara vapen under propagandamässiga formen säljs öppet med kulor, tändhattar och krut, med uppmaning att det bara är att ladda och skjuta. Några incidenter har redan inträffat och händer det några fler gånger så kan det vara kört för licensfria slaglåsvapen.

Nej, jag hyser heller inte några större förhoppningar om att licenskravet på modernt tillverkade slaglåsvapen skall släppas. "Skjutklara vapen" och "propagandamässiga former" är i det sammanhang ditt övriga inlägg ger ganska värdeladdade termer. Om ett vapen som säljs är i ett sådant skick att det går att skjuta med säkert, och med precision så tycker jag det vore dumt att inte skriva det i beskrivningen. På grund av 5-årslicenserna är det många skyttar som väljer att köpa orginalvapen för skytte idag, det intresset kommer förmodligen att mattas av när "behovet" är tillgodosett (det är inget stort influx av nya skyttar totalt nämligen), så den ökning av försäljningen av antika slaglåsrevolvrar som vi sett de senaste två åren kommer nog snart att klinga av, gissar jag. Dina farhågor i övrigt (vad gäller myndigheternas intresse) vet jag inte riktigt vad jag skall säga om. Jag kan bara uttala mig som säljare på Tradera och svara för mina egna kontakter med köpare. Jag skulle våga påstå att 70% är skyttar med ett samlarintresse eller enbart skyttar (som vill börja skjuta svartkrut), och då talar vi om folk med licensvapen redan idag, 20% är rena samlare som är mer eller mindre etablerade som sådana och resterande 10% är"Western-nördar" (menat i all vänlighet och med största respekt för intresset!) som vill ha ett lagligt orginalvapen i hölster på sina western-träffar istället för en olaglig eller "halvlaglig" 9mm knall revolver som enligt sägnen är inköpt på High Chaparrall för exakt 22 år och 39 dagar sedan. Vilket klientel av köpare andra säljare kommer i kontakt med vet jag som sagt inte, men jag gör en särskild poäng av att ställa lite kontrollfrågor till mina köpare, och försöka bjuda in till en fortsatt kontakt (t.ex. att bistå med att svara på frågor kring skötsel och handhavande av revolvern). Så personligen upplever jag inte någon större anledning till oro inför att antika vapen skall börja användas i olagliga syften, men det bygger jag bara på min personliga erfarenhet.

HgF skrev:Ganska mycket handlar det om att skyttarna skadar sig själva - som när ett par grabbar i 12-13-årsåldern fick tag på en "Engholmare" d v s en fyrpipig småländsk pepperbox i mässing. Tändhattar fixade den ena och krut skulle den andra ordna fram. Man visste att krutet måste vara "svart" och snart nog hade de petat upp tillräckligt många gamla jaktgevärspatroner för att hitta ett fintfint och mycket svart krut. (alltså inte svartkrut). Sedan var det bara att ladda revolvern - och vid första skottet sprängdes pipan varvid skyttens avtryckarfinger skadades ganska svårt. På vårdcentralen lyckades man rädda fingret, men historien om skottlossningen gick vidare till Polisen och hela ärendet rullades upp.

Personligen tycker jag att den säljare som säljer vapen till omyndiga personer är direkt dum i huvudet, men med detta sagt så insåg jag faktiskt när jag läste ditt inlägg att jag inte skriver ut att jag bara säljer till personer över 18 år i mina auktionsvillkor. Det skall jag ändra på omedelbart! :oops:

HgF skrev:För bankrånaren som behöver ett vapen är de ca 15000 kr han får betala för en skaplig original Colt 1860 army småpotatis jämför med de pengar han får lägga upp för en olaglig modern 9mm juggopistol. Med en bågfil justerar han snabbt till piplängden och med inblandning av ca 5-10 procent modern progresivt pistolkrut i svartkrutet får han en "Colt 1860 Turbo". Sedan är det bara att sätta igång att råna.

Jag vet inte vad du har för uppgifter om vad insmugglade juggepistoler kostar, men några 15.000:- kostar de inte enligt de uppgifter jag har. Å andra sidan har jag inga förstahandsuppgifter från säljare av sådana vapen då jag inte umgås med det klientelet privat, men det gör ju säkert inte du heller. Siffror jag har hört nämnas för en semi-auto pistol på svarta marknaden är snarare 5-8.000:-, men som sagt, det är inget jag har några egentliga belägg för.
Angående att det bara är att såga av pipan och blanda in lite progressivt krut för att få en "1860 Turbo", visst, så är det väl. Men en förutsättning för att det skall vara intressant är ju att det inte finns god tillgång på svarta vapen av en mer modern karaktär, och det GÖR det, så mycket vet jag. Dessutom vet var och en som skjuter svartkrut regelbundet att det är mycket fippel med det. Den som vet vad han/hon håller på med har inga problem att få sin revolver att avfyra nästan varje gång, men det är en del att lära sig först, inte som med ett modernt vapen bara att stoppa i ammunition och därefter trycka på avtryckaren. Ingen rånare hittills har vad jag vet valt att använda slaglåsrevolver vid rån, och vi får hoppas att så inte sker heller.

Anders Olsson
Grinolle
Medlem
Sweden

Inläggav buckshoot 09 feb 2010 18:13

Baader-Meinhof ligan använde väll bland annat slaglåsrevolverar har jag för mej. Var det inte det som bland annat resulterade i att Tyska lagen ändrades så att det bara fick vara en laddning per pipa i Tyskland på licensfria replikor?
buckshoot
Medlem
Sweden

Inläggav Grinolle 09 feb 2010 21:01

Ja, undantag finns alltid. Men då var det väl knappast heller antika orginalvapen som RAF använde misstänker jag?!?

Nå, det var kanske skit detsamma, diskussionen har hamnat lite vid sidan av spåret (inte minst p.g.a. mina inlägg!). Jag ville bara påpeka att det enligt min erfarenhet knappast är några ghetto-kidz eller tungt belastade kriminella som köper antika slaglåsvapen på vare sig Tradera eller blocket.

Anders Olsson
Grinolle
Medlem
Sweden

Inläggav w.greener 09 feb 2010 22:09

Grinolle skrev:Ja, undantag finns alltid. Men då var det väl knappast heller antika orginalvapen som RAF använde misstänker jag?!?

Nå, det var kanske skit detsamma, diskussionen har hamnat lite vid sidan av spåret (inte minst p.g.a. mina inlägg!). Jag ville bara påpeka att det enligt min erfarenhet knappast är några ghetto-kidz eller tungt belastade kriminella som köper antika slaglåsvapen på vare sig Tradera eller blocket.

Anders Olsson

Samtidigt kan jag inte sluta att förundras och fundera över vilka personerna är som köper diverse "skräp" såsom gamla halvtrasiga jaktkonverterade Wredes och diverse andra simpla likaså halvtrasiga slaglåspistoler. Antar att ni förstår vilka vapen jag menar. Många gånger klassar jag det som skräp som på sin höjd skulle funka som reservdelar.

M.v.h
W.Greener
w.greener
Medlem
Sweden

Inläggav Grinolle 09 feb 2010 23:29

Nej, jag har ganska liten förståelse för det också. Men jag förmodar att vi alla börjar någonstans, både ekonomiskt och "smakmässigt". Efterhand som man lär sig mer så blir man mer diskriminerande vad man SJÄLV vill samla på för grejor, dessutom kommer ofta ekonomiskt utrymme att köpa dyrare/finare vapen med åren. Många är också bara ute efter en gammal slaglåsbössa att hänga på väggen i gillestugan. Hellre en ful och sliten allmogebössa än nån dj-vla hötorgsmålning med gråtande grindslant! :lol:

Själv började jag mitt slaglåsrevolverintresse med diverse mer eller mindre skrotfärdiga belgiska Coltkopior, för det var vad min plånbok tillät vid 18 års ålder.

Anders Olsson
Grinolle
Medlem
Sweden

Inläggav pentax 10 feb 2010 14:20

Jag tror att det är barnen till slynglarna som borrade ollonpistoler som nu köper slaglåsvapen för att stilla sitt vapenitresse, och det kanske är en sund utveckling, det är ju inte olagligt.
Herrar försäjare har nog hittat en givande nisch att finansera sitt intresse.
Pojkar har i alla tider varit intreserade av vapen och det kommer nog att förbli så i överskådlig tid.
Jag vet inte vad jag ska ha för syn på vapenlicenser, det är väl så att dom som inte skulle ha licens skaffar vapen på annat håll ändå, och andra har svårt att hävda sitt behov, som exempel prova att sök licens på ett luftgevär, jag har skåper fullt med jaktvapen med licenser som jag fått utan någrasomhelst problem, men när det gällde ett luftgevär skulle behovet styrkas ner i minsta detalj.
Jag vet inte om jag tillför diskutionen något, kanske vill jag bara slänga käft.

Kalle
pentax
Medlem
Sweden

Inläggav HgF 10 feb 2010 20:00

Nja - "De borrande slynglarna", som växte upp med litteratur som "Om kriget kommer" och deras pappors "Soldatinstruktion för infanteriet - 1939" fick barn och sladdsyskon som av samhället effektivt hölls avskilda från allt vad krig, krigsleksaker och pluggade vapen heter. Dessa blev den första "Pease, love and understanding"-generationen, som i sin tur (de som överlevde första kvarkvågen) blev fäder till en lång "Flower power"-generation, som urlakad av för billigt rödtjut delvis finns kvar fortfarande.

Här och var har det dock uppstått motståndsfickor mot dessa "Flower-power"-pappor som en naturlig reaktion mot vuxenvärlden. Men nu finns det inga pluggade vapen att borra, samtidigt som konsten att göra det har gått förlorad. Vi har fått kärnan till en ny "Hard-shooting"-generation. Det är dessa som nu köper upp de belgiska coltkopiorna som "De borrande slyglarna" ratade.

Men denna "Hard Shooting"-generationen kommer inte att nöja sig med att misslyckas med att sätta detta belgiska skrotberg i stånd - utan tar snabbt steget direkt till licensfritt skytte via antika vapen, vilket vi kan följa inte minst på Tradera.

Det bör alltså vara "De borrande salynglarnas" barnbarn (ev +barn), som är en ny och garanterat skjutkåt generation, som nu köper upp de belgiska coltrevolvrarna plus alla dessa en- och tvåpipiga slaglåspistoler, varav de flesta är tillverkade på 1900-talet, som också "De borrande slynglarna" ratade. Det är också i dessa kretsar skyttet med antika vapen nu tas mot nya höjder, en konst som i stort sett var okänd för "De borrande slynglarna".
HgF
Medlem
Sweden

Nästa

Återgå till Skjutvapen