Historiskt Samlarforum

Ett nordiskt forum för diskussioner kring samlande av föremål med historisk anknytning.

Forumet var finalist till Nationalencyklopedins Kunskapspris 2005.

Gå direkt till innehåll

Frimärken från det tyska riket

Diskussioner kring samlande av frimärken, posthistoria, vykort, mynt, sedlar, polletter och värdepapper.

Frimärken från det tyska riket

Inläggav Leprazy 03 feb 2004 12:01

Har en fråga som kanske är ganska svår att svara på?!

Det är så att jag har ett kuvert från Tyskland som skickats nån gång under tredje rikets tid ("Geöffnet" stämplar med örn o swastika). Frimärkena på kuvertet har bilder på Kaiser Wilhelm II.

Min fråga är ifall jag kan dra slutsatsen att kuvertet skickades under tidigt 30-tal, eller om frimärken med Wilhelm II användes under hela IIvk?

Bara en tanke jag fick att Hitler endast ville ha bilder på sig själv senare, kanske en dum tanke?

Användarvisningsbild
Leprazy
Medlem
Sweden

Inläggav Martin Månsson 03 feb 2004 12:50

Såvitt jag vet så användes äldre märken även under Tredje Riket. Tidigt 30-tal låter lite väl tidigt med tanke på att det är öppnat. Någon får rätta mig om jag har fel men den stränga postcencuren infördes väl först i och med krigsutbrottet 1939. Har själv flera brev som är skickade innan kriget och inget av dessa är öppnade eller kontrollerade.

Martin

Martin Månsson
Stödjande medlem
Sweden

Inläggav Leprazy 03 feb 2004 13:23

Du har nog rätt...kuvertet är nog troligen skickat under krigs tiden.

Känns bara, iaf för mig kontigt att frimärken med den gammla kejsaren användes..med tanke på att det var en "diktatur".

Användarvisningsbild
Leprazy
Medlem
Sweden

Inläggav Thorbjörn Wikström 03 feb 2004 19:28

De sk Hiddenburgmärkena användes parallelt med andra emissioner under hela wwii. Dock fungerade Tysklands postservice allt sämre efter vad tiden gick av naturliga skäl.

Mvh

Thorbjörn

Användarvisningsbild
Thorbjörn Wikström
Medlem
Sweden

Re: Frimärken från det tyska riket

Inläggav cicero 06 feb 2004 18:33

Leprazy skrev:Har en fråga som kanske är ganska svår att svara på?!

Det är så att jag har ett kuvert från Tyskland som skickats nån gång under tredje rikets tid ("Geöffnet" stämplar med örn o swastika). Frimärkena på kuvertet har bilder på Kaiser Wilhelm II.

Min fråga är ifall jag kan dra slutsatsen att kuvertet skickades under tidigt 30-tal, eller om frimärken med Wilhelm II användes under hela IIvk?

Bara en tanke jag fick att Hitler endast ville ha bilder på sig själv senare, kanske en dum tanke?

Att det är skickat under ett krig är nog säkert men jag tror det är sänt under första världskriget därför att den enda utgåva med Wilhelm II var en utgåva som tjänstemärke från delstaten Würtemberg utgivet 1916.
Lite lustigt men några märken på Wilhelm II gavs aldrig ut under perioden 1872-1945 (Reich) däremot gavs mängder av märken med Hindenburg ut. Du kan inte ha tagit fel på "gubbe"?
Det vore betydligt lättare att avgöra om du kunde läsa vilket årtal brevet är poststämplat.
Magnus

Användarvisningsbild
cicero
Medlem
Sweden

Inläggav Leprazy 06 feb 2004 19:49

Kan ha tagit fel på gubben, men tror inte det, eftersom stämplarna även innehåller en swastika så är dom ju inte från Ivk iaf. Ska försöka fixa bild.

Användarvisningsbild
Leprazy
Medlem
Sweden

Inläggav Thorbjörn Wikström 06 feb 2004 20:01

Ser brevet ut så här:

http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=2985463554&category=3514

Detta är ett hiddenburgbrev med censor.

mvh

T

Användarvisningsbild
Thorbjörn Wikström
Medlem
Sweden

Inläggav Leprazy 06 feb 2004 21:40

Exakt det vinröda frimärket är det som sitter på kuvertet (1 vinrött ett blått, samma "gubbe" på båda)

Dock helt andra stämplar, ska se om jag kan hitta bild på nätet då jag inte har tillgång till kamera.

Användarvisningsbild
Leprazy
Medlem
Sweden

Inläggav Leprazy 06 feb 2004 21:52

Hittade en gammal bild

Bild

Står på dom svarta stämplarna: Oberkommando der wehrmacht

Användarvisningsbild
Leprazy
Medlem
Sweden