Historiskt Samlarforum

Ett nordiskt forum för diskussioner kring samlande av föremål med historisk anknytning.

Forumet var finalist till Nationalencyklopedins Kunskapspris 2005.
Diskussionerna sker på svenska, norska eller danska.

Gå direkt till innehåll

SAC medlemsbok

Diskussioner kring samlande av dokument, foton, antikvariska böcker och tidskrifter.

SAC medlemsbok

Inläggav Atomvinter 25 feb 2005 18:50

Har köpte en medlems bok för Sveriges Arbetares Centralorganisation (Syndikalisterna).
Hur vanligt är det med tidiga medlemsböcker från syndikalisterna någon som vet?
Medlemsboken är från 1926 har tillhört en man från Borås, innehåller tyvärr inga kontingentmärken i boken ligger även organisationens stadgar.
Atomvinter
Medlem
Sweden

Inläggav Zusammen 17 mar 2005 11:38

Det är inte speciellt vanligt med gamla medlemsböcker, men å andra sidan så är de inte värda så mycket heller.
Däremot så skulle det vara väldigt kul att få se den :)
(och du har pm)
Användarvisningsbild
Zusammen
Medlem
Sweden

Inläggav Thorbjörn Wikström 30 jul 2005 10:51

Tja, hur många är det som samlar kontingentsmärken från olika organisationer mer än jag? Vet en annan frimärksamlare (bältespännare) som har en del. Jag har en SAC-bok med märken men den är från 30-talet.

Annars slutade de flesta LO-anslutna fackföreningar att använda märken strax efter wwii om jag har med mitt lilla empiriska material förstått det rätt. Det fanns dock andra sätt att markera att avgiften var betald. Samlar dock enbart de frimärksliknande märkerna.

Största delen av denna samling består dock av tyska märken och DDR utgav dem fram till 1989 för en mängd olika organisationer.

Thorbjörn
Användarvisningsbild
Thorbjörn Wikström
Medlem
Sweden

Re: SAC medlemsbok

Inläggav Rock_n_roll_50s 05 feb 2010 02:17

Thorbjörn Wikström skrev:Tja, hur många är det som samlar kontingentsmärken från olika organisationer mer än jag? Vet en annan frimärksamlare (bältespännare) som har en del. Jag har en SAC-bok med märken men den är från 30-talet.

Annars slutade de flesta LO-anslutna fackföreningar att använda märken strax efter wwii om jag har med mitt lilla empiriska material förstått det rätt. Det fanns dock andra sätt att markera att avgiften var betald. Samlar dock enbart de frimärksliknande märkerna.

Största delen av denna samling består dock av tyska märken och DDR utgav dem fram till 1989 för en mängd olika organisationer.

Thorbjörn

hej thorbjörn.
vet du om det ligger något värde i en sac medlemsbok där en blev medlem 1938
och är en massa märken och stämplar i från 1938 till slutet av 1942
jag har precis kommit över den å tänkte kolla eventuellt värde och intressen om det kanske går att sälja.
är mkt tacksam för svar / hjälp då jag inte hittar något om detta
mvh Rickard
Rock_n_roll_50s
Medlem
Sweden

Återgå till Dokument, foton och antikvariska böcker